Het zelf opstellen van de RI&E is mogelijk, maar niet altijd haalbaar of praktisch. De volgende redenen kunnen u doen besluiten om het toch uit te besteden.
Gebrek aan expertise
Een groot nadeel van het zelf opstellen van een RI&E is het potentiële gebrek aan gedetailleerde kennis over specifieke wetgeving en risicobeheersing, wat kan leiden tot een RI&E die niet voldoet aan de standaarden met alle gevolgen van dien (zoals een boete van de Arbeidsinspectie).
Tijdsinvestering
Het zelfstandig opstellen van een RI&E vergt een aanzienlijke tijdsinvestering, die de werknemer(s) die deze taak toebedeeld krijgt, niet kan besteden aan diens eigen taken. Bovendien is het aannemelijk dat u veel langer bezig bent dan een gespecialiseerd bedrijf.
Missende onderdelen
Zonder gespecialiseerde kennis is er een hogere kans dat bepaalde risico’s over het hoofd worden gezien in het document, of dat niet de meest geschikte aanpak wordt gekozen om het risico te verminderen.
Verplichte toetsing
Voor bijna alle werkgevers is het wettelijk verplicht de RI&E te laten toetsen door een gecertificeerde deskundige, wat alsnog externe expertise noodzakelijk maakt. Op deze pagina kunt u zien of dit voor u geldt.