Ook bij Compact wordt er regelmatig een beroep gedaan op onze vertrouwenspersoon. Werknemers kunnen zonder tussenkomst van hun werkgever of van ons, contact opnemen en veilig hun zorgen en problemen delen.
Vaak is er sprake van gedrag wat ongemerkt steeds een beetje verergerd. Er is dan een doorbraak van de trend nodig, bijvoorbeeld een nieuw paar ogen wat dit opmerkt en actie durft te ondernemen. Twee praktijkvoorbeelden:
“In een bedrijf was sprake van een verbaal agressieve en intimiderende leidinggevende die ook nog eens er een handje van had om mensen ongewenst aan te raken. Dit werd in dit bedrijf eigenlijk al jaren lang gewoon gevonden. ‘Hij is nou eenmaal zo.’ Na een melding zijn de gesprekken op gang gekomen met de leidinggevende en de directeur en zijn er ogen geopend. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt en is het gedrag gestaakt.”
“Klanten van een bedrijf hebben zich beklaagd over een medewerker die verantwoordelijk was voor een productielocatie. De medewerker handelde buiten het zich van de werkgever. Hij was grofgebekt, verbaal agressief, en gaf klanten een onveilig gevoel waardoor ze niet meer naar de locatie wilden. In gesprek met de werknemer, bleek hij privéproblemen te hebben die hun doorslag hadden op zijn gedrag op het werk. Middels coaching, begrip en afspraken hebben we ervoor kunnen zorgen dat de problemen werden opgelost.”